Rūkymo vaizdavimas kino industrijoje yra mitais apipinta tema. Nors atrodo, kad aktoriai ekrane rūko tikrus tabako gaminius, realybė dažnai yra kitokia. Šiame straipsnyje panagrinėsime, kaip keitėsi rūkymo vaizdavimas filmuose, kokiomis patirtimis dalinasi aktoriai ir kaip kino industrija šiandien reaguoja į šiuos iššūkius.
Istorinė perspektyva – kaip keitėsi rūkymo vaizdavimas filmuose bėgant laikui
Rūkymas kino ekranuose ilgą laiką buvo vienas iš pagrindinių būdų perteikti personažų charakterį, socialinį statusą ar emocinę būseną. Pradedant nuo ankstyvųjų kino dienų, kai cigaretės buvo laikomos žavesio ir elegancijos simboliu, iki vėlesnių laikų, kai viešasis požiūris į rūkymą ir jo pasekmes sveikatai pradėjo keistis.
XX amžiuje, filmuose aktoriai, siekiant pabrėžti tam tikrus siužeto momentus ar personažų ypatybes, neretai rūkė tikras cigaretes. Cigaretės filmuose ne tik simbolizuodavo statusą, bet ir buvo naudojamos kaip psichologinė priemonė, padedanti sukurti įtampos ar intymumo atmosferą.
XX amžiaus pabaigoje, uždraudus transliuoti rūkymo ir tabako gaminių reklamą, ekrane pastebimai sumažėjo rūkymo scenų. 8-ąjame dešimtmetyje šios scenos grįžo į ekranus, kai tabako kompanijos pasirašė sutartis su Holivudu, tačiau amžiaus pabaigoje akivaizdus tabako ir rinkodaros ryšys nutrūko.
Taip pat, XXI amžiaus pradžioje visuomenės požiūris į rūkymą keitėsi, o kino industriją pasiekė visuomenės spaudimas mažinti ar netgi visiškai pašalinti rūkymo scenas iš filmų, siekiant apsaugoti jaunus žiūrovus nuo potencialiai kenksmingo pavyzdžio.
Šie pokyčiai paskatino ieškoti alternatyvų, kaip perteikti panašias emocijas ir situacijas be tikrų tabako gaminių vartojimo. Tai lėmė naujų kūrybinių sprendimų paiešką, siekiant perteikti panašias emocijas ir situacijas nekeliant grėsmės sveikatai ir moralės normoms.
Kokias cigaretes aktoriai rūko filmuose?
Besivystanti kino industrija greitai prisitaikė prie naujų pokyčių. Dabar ekranuose vaizduojamuose rūkymo scenose dažniausiai matome netikras, filmams skirtas cigaretes. Kartais tokioms scenoms taip pat naudojama kaitinamo tabako sistema ar elektroninė cigaretė be nikotino.
Tačiau dažniausias pasirinkimas vis dėlto yra žolinės cigaretės, pagamintos iš zefyro šaknies ekstrakto, pasiflorų, gvazdikėlių ir jazminų. Žolinės cigaretės – tai tabako ir nikotino neturintys produktai, leidžiantys aktoriams įtaigiai atvaizduoti rūkymo procesą, nesuvartojant didelių tabako ir nikotino kiekių.
Pavyzdžiui, TV serialo Birmingemo gauja (angl. The Peaky Blinders) pagrindinis herojus per filmavimus surūkė virš 6000 tokių cigarečių! Tai tik parodo, kiek tikrų cigarečių aktoriai turėtų surūkyti, siekiant nufilmuoti tobulą kadrą, ir galime tik įsivaizduoti, kokią įtaką jų sveikatai tokie kiekiai turėtų.
Nors šis sprendimas iš pirmo žvilgsnio atrodo idealus, aktoriai kartais skundžiasi nemaloniu skoniu ar netgi fiziniu diskomfortu, kurį sukelia dirbtinės cigaretės. Minėto serialo aktoriai dalinosi, kad nors cigaretėse nėra tabako, jų skonis yra siaubingas.
Aktoriai atviravo, kad kartais nuo tokių cigarečių pradėdavo skaudėti gerklę. Tad nors kaip alternatyva dažnam rūkymui filmavimų metu šios cigaretės atrodo tinkamos, neigiamų pasekmių išvengti nepavyksta.
Šios praktikos parodo kino pramonės pastangas balansuoti tarp autentiškumo ekranuose ir atsakomybės už aktorių bei filmavimo aikštelės darbuotojų sveikatą. Nors žolelių cigaretės ir kiti pasirinkimai ne visada idealiai perteikia norimas emocijas, kino pramonė stengiasi rasti sprendimus tradiciškai tabako produktams atvaizduoti be paties tabako naudojimo.
Ar filmuose rūkomos cigaretės yra saugios?
Iš žolelių pagamintos cigaretės neturi veikliųjų medžiagų – tabako ir nikotino, negalima teigti, jog jos neturi jokio poveikio sveikatai. Nors tyrimai rodo, kad žolinių cigarečių įtaka sveikatai yra mažesnė, jų dūmai vis tiek išskiria toksinus, kurie gali sukelti kosulį, dusulį ar ilgalaikį gerklės skausmą.
Šios cigaretės taip pat gali turėti poveikį balsui. Pavyzdžiui, serialo Reklamos vilkai (angl. Mad Men) aktorius Džonas Hamas (John Hamm) dalinosi, jog žolinių cigarečių rūkymas – alinantis darbas, ir tai galima pastebėti iš jo pasikeitusio balso.
Kino įtaka vartotojų suvokimo formavimui ir įpročiams
Filmai turi galingą poveikį mūsų pasąmonei, nes jie sugeba formuoti ir stiprinti tam tikrus įsitikinimus, vertybes bei emocines būsenas net ir neįsisąmoninant. Žiūrėdami filmus patiriame įvairias emocijas – nuo džiaugsmo iki baimės, kurios gali turėti ilgalaikį poveikį mūsų psichologinei būsenai.
Kino industrija neabejotinai daro įtaką vartotojų suvokimui ir elgsenai, o taip pat, gali paveikti žiūrovų įpročius ir požiūrį tiek teigiamai, tiek neigiamai. Filmai ir serialai veikia kaip socialiniai veidrodžiai, atspindintys arba formuojantys visuomenės vertybes ir elgsenos normas.
Noras atkartoti kino personažų asmenybių bruožus
Filmai gali veikti kaip mūsų norų ir svajonių projekcijos, leisdami pamatyti situacijas ir jausmus, kurių galbūt niekada nepatirsime realiame gyvenime. Tai suteikia galimybę tyrinėti skirtingas asmenybės dalis ir galbūt atskleisti paslėptus poreikius ar baimę.
Pavyzdžiui, filmuose pavaizduoti personažų elgsenos modeliai, tokie kaip herojiškumas, meilė ar draugystė, gali įkvėpti žiūrovus siekti panašių vertybių savo gyvenime. Kita vertus, kino pramonė gali sustiprinti tam tikras stereotipines nuostatas ar neigiamas elgsenos formas.
Rūkymas ar alkoholio vartojimas gali būti suvokiami kaip būdas susidoroti su stresu. Tačiau pastaraisiais metais pastebima vis daugiau pastangų perteikti atsakingesnius ir realistiškesnius gyvenimo būdo vaizdus, skatinant pozityvias socialines ir asmenines vertybes.
Kartais mėgstamų filmų herojų įkvėpti žiūrovai atkartoja tam tikras elgsenos formas, siekdami su jais susitapatinti, spinduliuoti jų energiją. Tai rodo, kaip kino pramonė gali paveikti asmenybės formavimąsi ir elgsenos keitimąsi, skatinant žmones atkartoti matytą elgseną savo gyvenime.
Svarbu suprasti, kad filmų herojai yra išgalvoti personažai, tad noras juos atkartoti reikalauja atsakingo įsivertinimo ir kritiško mąstymo, leidžiančio mums atskirti pramogą nuo tikrovės ir formuoti savo vertybes remiantis asmenine patirtimi ir žiniomis, o ne vien tik kino kūrinių pateikiamais vaizdais.